Tuesday 5 January 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(10)

  

    TUGASAN BERKUMPULAN

 





        TEKS ASAL

KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN. ANALISIS TANPA JADUAL - 2 (BAB 4)

Kita mulakan dengan bab 4, bab 4 bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual. Tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan seperti juga saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti macam sorotan kajian la pulak. Jadi dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan sebab membuat bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4. Sebab bab 4 ini kita akan analisis data jadi seterusnya kita masuk ke 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ni objektif kajian yang tentang wacana tesktur skrip animasi cerita rakyat. Jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk macam mana kita nak tulis dalam bab 4. Jadi di sini kalau kita tengok di sini objektifnya ialah mengenalpasti wacana tekstur seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenalpasti atau menganalisis jadi yang ini pastikan jangan letak di sinilah pulak ya sebab kadang kadang pelajar ni pergi letak mengenalpasti wacana tekstual bla bla bla dekat hujung tak perlu. Jadi yang sekarang setelah wacana tekstual tu kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini teori yang telah dijelaskan sebelum ini kalau kita tengok ya kita tengok teori analisis wacana dalam ini kita ada kandungan kita bermulakan dengan kandungan tapi sebelum itu sebelum kita nak masukkan data ini wacana tesktual ini kita jelaskan di sini mukadimahlah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tesktual terbahagi kepada 3 elemen bla bla bla teruskan. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masuk kandungan di sini kita kene jelaskan jugalah kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019).

Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum ini iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara yang lain. Jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip ya yang kita kata skrip 1 hingga skrip 30. Jadi awak dah susun semua skrip tu sampai 30 buat sistem coding kita kod kan dia 1 sehingga 30. Jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang kita rujuk sebenarnya. Jadi di sini sekarang ini contohnya dalam kandungan kita ada tema jadi tema itu kita boleh letaklah contoh dalam skrip kita dapati dalam skrip 1 kita letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini ditengah sebab ayat ni sebelah sini sehingga sebelah sini jadi dia punya bukti kita letak bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italic jadi letak ditengah dan kemudian ni contoh ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di bawah ini SK 1 contoh dia daripada skrip nombor satu. Ayat ini menunjukkan yang menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema contohnya yang macam saya katakan tema tentang kekeluargaan awak boleh beri lima contoh. Jadi yang kandungan bermakna yang 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ni memang ada tema kekeluargaan contoh ataupun hanya 10 je skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak boleh ambik contoh daripada tu 5 contoh ke 10 contoh ke bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua letaklah semua jadi letakkan ditengah-tengah tuliskan skrip SK dia punya coding SK1. Jadi kita tahulah bahawa  keseluruhan data ini data yang kita letak bukti ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah letak SK1 kekeluargaan jadi buat huraian disini. Jadi maknanya sekarang SK1 di atas okey hurai-hurai apa dia apa tema kekeluargaan bukti tu dah ada dekat sini jadi kita huraikan daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak buat huraian sini dan bukti sini awak boleh terus boleh buat sokong jadi awak boleh buat sokongan daripada kajian daripada bab 2 jadi bukti dari tema tu okey kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh sapa-sapa yang awak ambik daripada bab 2. Sokong ni juga macam ingat ya kajian daripada lima tahun kebelakang jangan nak kena ambil dari tahun 1980an pula kan tak perlu jadi yang ini. Seterusnya, setelah dah buat huraian daripada ni masuk lagi benda yang sama SK15 contoh dia ha jadi kemudian terus buat huaraian.  Jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan ditengah-tengah pastikan yang ini awak kena pastikan dia sama dan juga bila letak bawah ini juga sama dia punya line dia. Kemudian huraian dia lebih kurang sama satu perenggan atau dua perenggan. Ini baru satu tema dan seterusnya kalau awak nak buat kalau pensyarah kata okey buat saya nak awak buat 5 tema atau pun tiga tema terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati. Tapi jangan tinggalkan pula nanti karang tiba-tiba pemeriksa kata eh saya dapati skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian. Tapi awak tak jelas pun dalam ini. Ha yang ini awak kene bersedialah sebab itu awak kene pastikan dulu berapa tema dan juga kalau awak rasa tema itu awak nak buat 3 sahaja atau 5 sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis 5 tema  sahaja dan beri justifikasi mengapa pilih lima ha kalau taka da justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Jadi yang ini ingat ya lagi sekali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat apa nama dia huraian dalam bab 4 ini kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ni penting supaya kelihatan seperti penulisan akademik ya. Yang kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif satu kemudian pastikan kita ada kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks jadi kalau 4.2.3 rumusan. Seperti biasa rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan tiap-tiap satu kita dah buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat saja huraian dah habis huraian kita letak dalam rumusan kita rumus apa yang ada dalam objektif satu dan di sini kita boleh letak dan kita boleh sokong kajian dalam bab 2  dan juga kita sokong teori.

Ha itu ada dua cara. Ha jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data dan terus sokong ha kajian-kajian yang lepas dan juga sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua dalam rumusan dan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dalam bab 2 dan juga sokong teori. Rumusan ini biasa dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak kita dah macam seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 tak mahulah macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi kandungan, apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk konteks apa dia apa dia , dia punya rumus yang makna ringkaslah rumusan ni kemudian kita terus sokong dengan teori iaitu maknanya kita tulis dekat sini rumusan kita buat sokongan ha okey ayat tu seperti biasa yang macam saya kata kajian ini selari hampir sama ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan apa nama negatif contohnya kajian ini didapati namun ia berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian jadi boleh juga. Jadi maknanya ada dalam rumusan ini ada kita akan dapat lebih kurang 4 5 nama ha daripada kajian yang dalam bab2 itu. Itu yang menyebabkan kita kena kaji kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2 itu amat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap. Kalau data tu tak cukup maknanya memang pemeriksa akan eh ni kenapa awak ada bagi 5 contoh je mana pergi contoh yang lain walaupun memang awak  letak semua data-data ni yang ini skrip ini awak dah letak dekat belakang walaupun ha dah letak dekat belakang tapi pemeriksa akan baca eh ni saya dapati bahawa ada ni kenapa awak tak letak dalam ni  bersedialah dengan jawapan. Jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video lain tetapi ini secara ringkas sahaja ya. Jadi maknanya pastikan semua bukti terdapat dalam bab4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang mana pergi data tu mana  ni kenapa awak tak masukkan awak tak masuk pun dalam batasan kajian ha jadi awak tak bataskan. Bila tak bataskan sepatutnya data ada dalam ni. Jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga analisis untuk objektif kedua sama juga cara dia ini. Jadi awak boleh letak masukkan dia ke dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu. Huraian tak bolehlah ringkas sangat sebab ini kita punya bab dan juga ada juga pelajar dia buat cara begini objekti satu dia buat cara begini masukkan data dekat tengah makna taka da dalam bentuk jadual lah masuk dekat tengah.

Kemudian, objektif kedua dia buat dalam jadual boleh bermakna kita nampak perbezaan dia antara objektif satu dalam bentuk ini objektif kedua dia buat dalam bentuk kajian boleh juga. Pokoknya sekarang terpulang kepada pelajar, pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contoh penyelia kata eh awak letak macam nilah terpulang. Ha jadi terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri jadi saya rasa ini yang lain itu hampir sama dengan macam mana kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat ya macam saya kata kalau misalnya dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab2 40 halaman ini untuk master kalau dia buat dua objektif ataupun pelajar bacelor ataupun pelajar diploma tetapi kalau misalannya pelajar phd pelajar master yang memang pensyarahnya atau penyelianya suruh buat tiga objektif tamabah lagi satu ingat ya ini minima 40 40 40 halaman jadi kalau misalannya awak rasa awak nak lebih sikit tapi pastikan ia seimbang sama ya seperti ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif macam saya ulang sebelum ini  ya. Kalau tiba contoh buat ini 20 halaman ini 50 halaman tiba-tiba yang objektif tiga alah 5 je lah halaman tak boleh. Sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif satu objektif dua ni macam terlebih-lebih pentingnya jadi menunjukkan awak punya kajian ini cara awak nak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak boleh langsung pastikan ia sekata ataupun seimbang kalau misalnya awak nak lebih ini 41 ini 38 ini 43 bolehlah diterima hampir sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini dan juga bayangkan kita pelajar contoh pelajar master phd tak bolehlah terlalu sikit ha saya jumpa ada juga saya jumpa sebagai pemeriksa dia punya objektif satu dia ada cuma 20 okey tiba-tiba objektif dua ada 2 objektif tiga ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja tak boleh ya tak boleh.

Ini dah tahap master phd mana boleh huraian bab 4 ada banyak ni sahaja tapi kita bila tengok tesis itu tebal mana datangnya tebal kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang dia banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa sampai bab 3 sampai banyak sedangkan bab 3 sepatutnya lebih kurang 8 hingga 10 halaman sahaja yang ini bab 4 ini penting yang ini menunjukkan kita punya kajian selama-lama bertahun-tahun belajar ini yang kita dapat inilah yang kita bukti yang kita dapat sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan semua orang kajian dalam satu dunia ni. Sebab itu kita kena bangga bahawa dalam keputusan perbincangan kita dalam bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima. Jadi kalau nak beza sedikit boleh tetapi ketara tidak boleh sebab kita nak pastikan bahawa bab 4 ini penting. Inilah yang menunjukkan keputusan kajian kita. Jadi ini perlu ambik kira penanda wacana perlu ambik kira rumusan perlu ada sokongan perlu ada dari kajian dalam bab 2 mesti kita ambik daripada lima tahun kebelakang dan mesti ada kaitanlah tiba-tiba janganlah kita sokongnya tapi tengok nila kita rujuk  balik dia ada langsung dia punya kaitan diantara kajian itu dengan kajian ini ha nak juga bukti kitalah bukti kita  yang betul-betul letak ini memang betul-betul bukti ini dan mencukupi bukti kita ya. 

 

  TERJEMAHAN


RESULTS AND DISCUSSIONS. ANNUAL ANALYSIS - 2 (CHAPTER 4)

We begin with chapter 4, chapter 4 of the decision and discussion section. So before this I have explained about chapter 4 results and discussion and how to analyze the data using tables. But this one we have another different way so the same title which is chapter 4 results and discussion. 4.1 we put the introduction as I explained before all the chapters must have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Remember, if we do at length in this introductory chapter, it will make it look like a study highlight. So in this introduction there is no need for a reference because make when we have a reference we finally will be like not chapter 4. Because this chapter 4 we will analyze the data so next we go into 4.2 this usually we will refer to our objectives. I give an example of this objective, the objective of the study which is about the texture discourse of the animated script of folklore. So in fact this chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science to technology to everything is almost the same for how we want to write in chapter 4. So here if we look here the objective is to identify the textual discourse as usual we will place it have a sentence in that objective. So the textual discourse of the sentence without using this initial word is to identify or analyze so this one make sure not to place it here because sometimes this student goes to identify the textual discourse blah blah blah near the unnecessary end. So now after the textual discourse we continue to if we look at the theory that was previously the theory that has been explained before if we look yes we look at the theory of discourse analysis in this we have our content starting with the content but before that before we want to enter this data this textual discourse we explain here the preface what is the meaning according to Normaliza Abd Rahim the textual discourse is divided into 3 elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner will understand what we should want to analyze. So when we enter the content here we here explain also have to explain a little what the meaning of the content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019).

Then, after that this is different from before that we used the table before but in fact we can use another way. So for example, this content that we got before we got from the script yes we say script 1 to script 30. So you have arranged all the scripts up to 30 for our coding system coded it 1 to 30. So we understand what it means or the script we are actually referring to. So here right now for example in our content there is a theme so that theme we can put an example in the script we find in script 1 we put we have in the middle make sure it is different this is in the middle because this sentence is here to this side so he has proof we put the middle part and usually we put it in italic so put it in the middle and then here is an example of his sentence which is proof from the script earlier then we can put below SK 1 an example of him from script number one. This sentence shows that shows the theme found in the script. So you can arrange a theme for example like I said a theme about family you can give five examples. So that content means that 4.2.1.1 theme for example family. So it means that all the scripts in this have an example family theme or only 10 scripts that have a family theme. So you can take an example from that 5 examples to 10 examples to the proof is up to the supervisor of the word placement all put everything so put it in the middle write the script SK he has coding SK1. So we know that all this data the data that we put this evidence is has a family theme so after placing SK1 family so make a description here. So the meaning is now SK1 above okay explain what he is what the family theme of the evidence is already near here so we explain from the evidence and also here after you make a description here and the evidence here you can continue to make support so you can make support from the study from chapter 2 so the proof from the theme is okay with this study or the proof of this family theme is supported by whoever you take from chapter 2. Support this also like remember yes study from the last five years do not want to take from the 1980s right? There is no need for this one. Next, after making a description of this, enter the same thing SK15 for example, he ha so then continue to make a description. So this one is not in tabular form but the difference is that we put the data that we can put in the middle make sure that this one you have to make sure he is the same and also when you put it below it is also the same he has his line. Then his description is more or less the same as a paragraph or two paragraphs. This is just a theme and then if you want to make it if the lecturer says okay for me I want you to make 5 themes or even three themes depending on the student he finds from this script there are many outstanding themes that you find. But do not leave it later, coral, suddenly the examiner said, eh, I found that this 18 script has a theme so much. But you are not even clear in this. Ha, you are here, be prepared, that is why you are here, first make sure how many themes and also if you think the theme you want to make only 3 or 5 only, make sure you put in the limitations of the study that you only analyze 5 themes and justify why choose five ha if taka da justification can not really mean you have to put all the themes in this script. So this one remembers yes once again his description is different as usual when we make what his name is the description in this chapter 4 we need to make sure that we have a discourse marker. This discourse marker is important to look like academic writing yes. The second is like before after we have explained the objective one then make sure we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the context so if 4.2.3 formulation. As usual, this formula, even though in this we already have the support of each one, we have made support, it can also be a way in which this we just do the description, we have finished the description, we put in the formula, we formulate what is in objective one and here we are can be placed and we can support the study in chapter 2 and also we support theory.

Ha there are two ways. Ha so one way we put support in every description of the analysis on which we have data and continue to support ha previous studies and also support theory. Second we can put it all in a summary and then we formulate what our research results are near here and we continue to support the study of the last five years in chapter 2 and also support the theory. This formula is normal, he does not need much because if we have a lot, we are like copying what we have written in chapter 4, we do not want that. So we have to formulate what the decision is in terms of content, what theme is there then we make a formula for the context of what he is, he has a formula whose meaning is simple this formulation then we continue to support the theory that means we write near here our formulation for support ha okey sentence tu as usual as I said this study is almost the same parallel or this study supports or is you want to put a word what is a negative name for example this study is found but it is different from the findings of the study from the study of so many people so it is also possible. So the meaning is in this formula there we will get about 4 5 ha names from the study in the chapter 2. That is why we have to study this study to be of better quality and also indeed we refer to what is found in chapter 2 is very important. So the discourse markers, summaries and even the third when we make an analysis make sure our analysis has complete data. If the data is not enough, it means that the examiner will do this, eh, why do you have 5 examples where to go to another example, even though you did put all this data, this script you have placed near the back, even though it is located near the back, but the examiner will read eh ni I found that there is ni why you do not put in ni be prepared with the answer. So this is about how to coding data later I will go into another video but this is just a brief yes. So it means make sure all the evidence is in this chapter 4 so that there is no more question about where the data went, why did you not include you, you did not even enter the study limit ha so you did not limit. If there is no limit, the data should be in this. So be prepared with answers and similar is the analysis for the second objective the same way he is. So you can put him in the proof and then the description of each one. The description should not be very simple because this is why we have a chapter and there are also students who do it this way.

Then, the second objective he made in the table can mean we see the difference he between the first objective in this form the second objective he made in the form of study can also. The point is now up to the students, students feel this will allow the examiner to understand easily or like the example of the supervisor said eh you put it like nilah is up to you. So it's up to the students and also your own supervisor so I think this other one is almost the same as how we want to do the analysis of the study. So remember yes like I said if for example in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages for the master if he makes two objectives or bachelor student or diploma student but if for example phd student master student who is his lecturer or supervisor told to make three objectives tamabah again one remember yes this is a minimum of 40 40 40 pages so if for example you think you want a little more but make sure it is equally balanced yes like this shows the importance for each objective like I repeated before yes. If there is an example for this 20 pages, 50 pages suddenly the objective of three allergies is 5 pages. This reason shows no importance for objective 3 and less importance for objective one objective two is more important so it shows you have this study the way you want the analysis is not enough so this can not directly ensure it is even or balanced if for example you want more this 41 this 38 this 43 can be accepted almost the same but can not be too obvious like this and also imagine us students example master phd students can not be too little ha I found there is also I found as an examiner he has one objective he has only 20 okay arrive- arrive objective two there are 2 objectives three there is 1 cause he said want to list only can not yes can not.

This is the level of master phd where can the description of chapter 4 have a lot of this only but we when looking at the thesis is thick where it comes thick we think it must be chapter 4 apparently he has a lot in chapter 3 do not know why up to chapter 3 to much while chapter 3 should about 8 to 10 pages only this chapter 4 is important this this shows we have a study for many years of this study that we get this is what we proof that we get that is why our study. Our study is different from everyone else's study in this one world. That is why we should be proud that in the results of our discussion in this chapter 4 we have this much page. Remember to say the least. So if you want to be a little different, you can, but obviously not, because we want to make sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study. So this needs to take into account the discourse markers need to take into account the formulation needs to have support needs to be from the study in chapter 2 we must take from the last five years and there must be a connection suddenly we do not support it but look at the nila we refer back he has a direct connection between the study and this study ha want also the proof we are the evidence that we really put this is really this evidence and enough evidence we yes.

 

    SUMBER RUJUKAN

        Normaliza Abd Rahim (2020). Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4) #JomTulisTesisDicapai pada 8 Januari 2021 daripada https://youtu.be/wYCr_4bKfxM.  


 
Normaliza Abd Rahim (2019). JOM TULIS TESIS. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.


    BUKTI SUBSCRIBE
        



    BUKTI KEHADIRAN

SITI AISHAH BINTI SAUTAR
194158


BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(9)

  

    TUGASAN BERKUMPULAN

 





        TEKS ASAL

PENGENALAN/PENDAHULUAN & LATAR BELAKANG KAJIAN (BAB 1)

Bab 1 iaitu bahagian pendahuluan ataupun kadang-kadang pelajar dia tulis sebagai bab pengenalan boleh je yang mana satu pun boleh nak letak pendahuluan boleh nak letak pengenalan pun boleh jadi bab ini kalau kita tengok dalam buku ini kita ada banyak subtopik ya subtopik kita ada pengenalan. Pengenalan sama dengan semua bab sewaktu kita memperkenalkan apa ada dalam bab tersebut dengan latar belakang, masalah kajian, persoalan, objektif, kepentingan, batasan, definisi operasional, organisasi kajian dengan kesimpulan. Okey jadi kita seperti biasa kita akan masuk 1.1 pengenalan jadi dalam bahagian pengenalan ini kita akan memperkenalkan apa dalam bab ini tapi kadang-kadang kita saya dapati pelajar tulis pengenalan ini dalam lebih kurang 2 hingga 3 halaman macam tu tapi nama pun pengenalan, pengenalan kalau kita letak panjang lebar dia dah jadi seperti latar belakang .Kadang-kadang pengisian dalam pengenalan itu kita dapati adalah seperti sorotan kajian dia letak pula kajian itu di situ. Jadi itu kita kena pastikan ya kita cuma nak perkenalkan mungkin apa tentang keseluruhan tesis tersebut. Serupa juga macam kita buat bab 5 penutup. Kita  nak tutup seluruh tesis jadi kita nak perkenalkan apa yang tentang kajian dalam tesis ini. Jadi kalau misalnya tak mahu buat begitu awak boleh buat pengenalan dalam satu perenggan pun tak apa, apa ada dalam pengenalan bab 1 ini sahaja jadi terpulang kepada pelajar tapi pastikan tidak seperti sorotan kajian dan tidak seperti latar belakang kajian kerana kita ada  subtopik latar belakang  jadi dalam latar belakang ini sebenarnya dia kalau kita lihat ia seperti sejarah ataupun yalah kita nak memperkenalkan kalau kita nak buat kajian tentang instagram jadi maksudnya kita kena letaklah  bilakah Instagram bermula siapa memperkenalkannya letak tahun kemudian datang Malaysia bila bagaimana bentuk Instagram semua di dalam ini ciri-ciri Istagram semua ada dekat dalam ni. Tetapi mesti ada rujukan nama pun latar belakang nama pun sejarah perlulah ada rujukan kalau tak ada rujukan  tak bolehlah. Jangan awak kata menurut tak ada menurut pun dia buat je ni sampai 3 4 halaman langsung tidak ada rujukan macam seolah-olah dia yang buat latar belakang tu. Itu salah maknanya setiap perenggan yang awak huraikan dalam latar belakang perlu ada rujukan Jadi kalau nak letak bila bermulanya instagram siapa mulakannya dia tak perlu pula tahun bila dan dia ambil daripada laman web mana. Jadi kena ada rujukan jadi pentingnya latar belakang. Jadi latar belakang ini menunjukkan kalau kita pemeriksa baca kita nak lihat bahawa okey tentang latar belakang Twitter contohnya macam ni macam ni macam ni datang dekat Malaysia ni apa kandungan Twitter itu, apa ciri-ciri dia apa semua tu barulah saya sebagai pemeriksa faham tentang ouh kajian ni begini ouh kajian dia buat begitu  ohh okey jadi masukkan latar belakang tetapi ingat bahawa latarbelakang ini bukan sorotan kajian janganlah awak masuk menurut Normaliza Abd Rahim (2019) apa nama Twitter ini menjalankan kajian tentang bla bla bla dan itu dah rupa sorotan kajian maka berhati-hati jadi dalam latar belakang ini kita boleh letak lebih kurang 2 hingga 3 halaman kalau lebih ada pelajar dia letak latar belakang tu sampai 10 hingga 20 halaman itu dah tak boleh itu dah jadi baiklah buat buku sejarah iya tak perlu sebab kita nak latar belakang yang serba ringkas  supaya pemeriksa faham apa yang macam saya katakan tadi ouh pemeriksa kata pelajar nak buat latarbelakang begini rupanya begitu rupanya jadi ini amatlah penting jadi pastikan ada rujukan dalam latar belakang sebab kita namapun sejarah kalua sejarah maknanya tahun yang lama-lama yang maknaya latar belakang ini tidaklah terhad rujukan lima tahun kebelakang. Jadi rujukan itu bila-bila lah tentang bila ditubuhkan apa semua tu tak ada masalah boleh letak dalam latar belakang tetapi pastikan ia daripadanya contohnya dia buat tentang Twitter itu tadi latar belakang Twitter kemudian pasti awak tulis menjurus kepada akhirnya kepada kajian awak ini jadi maknanya memula  dia punya secara meluas kemudian meluas tentang siapa mulakan apa semua kemudian menjurus  akhirnya hampir kepada kita punya kajian  itu namanya latar belakang mestilah berkaitan dengan latar belakang kita ya.

 

  TERJEMAHAN 

INTRODUCTION & BACKGROUND OF THE STUDY (CHAPTER 1)

Chapter 1 which is the introduction section or sometimes students he writes as an introductory chapter can je which one can want to put an introduction can want to put an introduction can also be this chapter if we look in this book we have many subtopics yes subtopics we have an introduction. The introduction is the same as all the chapters when we introduce what is in the chapter with the background, research problems, questions, objectives, interests, limitations, operational definitions, research organization with conclusions. Okay so we as usual we will enter 1.1 introduction so in this introductory section we will introduce what is in this chapter but sometimes we I find students write this introduction in about 2 to 3 pages like that but the name is an introduction, an introduction if we put it at length he has become like a background. Sometimes the filling in the introduction we find is like the highlight of the study he put the study there. So we have to make sure yes we just want to introduce maybe what about the whole thesis. It's the same as we did chapter 5 cover. We want to close the whole thesis so we want to introduce what is about the study in this thesis. So if for example you do not want to do so you can make an introduction in a single paragraph it does not matter, what is in the introduction of this chapter 1 only so it is up to the students but make sure it is not like the study highlights and not like the study background because we have subtopic background so in this background he is actually if we see it as history or that we want to introduce if we want to do research on instagram so we mean it has to be placed when Instagram starts, who introduced it? But there must be a reference to the name or background of the name and history, there must be a reference, if there is no reference, it is not allowed. Do not you say according to no one even he did this je up to 3 4 pages directly there is no reference as if he made the background. That is wrong meaning every paragraph that you describe in the background there must be a reference So if you want to put when instagram started who started it he does not need the year when and he took from which website. So there must be a reference so the background is important. So this background shows that if we are an examiner, we want to see that it is okay about the background of Twitter, for example, like this, like this, coming near Malaysia, what is the content of Twitter, what are its characteristics, what is all that, then I as an examiner understand about ouh study ni begini ouh study he did so ohh okey so enter the background but remember that this background is not the highlight of the study do not you enter according to Normaliza Abd Rahim (2019) what is the name of this Twitter conducting a study on bla bla bla and that looks like a highlight of the study then be careful- heart so in this background we can put about 2 to 3 pages if there are more students he put the background up to 10 to 20 pages it is not possible that is so it is good to make a history book yes it is not necessary because we want a comprehensive background brief so that the examiner understands what I said earlier ouh the examiner said the students want to create a background like this apparently be so apparently so this is very important so make sure there is a reference in the background because we also name history kalua history means a long year that means this background is not limited to references five years ago. So the reference is anytime about when it was established what all that is there is no problem can be placed in the background but make sure it is from it for example he made about Twitter it was the Twitter background then surely you wrote leading to the end of your study so it means starting him have widely then widely about who start what all then lead finally close to us have the study the name of the background must be related to our background yes.

      









    SUMBER RUJUKAN

        Normaliza Abd Rahim (2020). Pengenalan/ Pendahuluan & Latar Belakang Kajian (Bab 1) #JomTulisTesisDicapai pada 8 Januari 2021 daripada https://youtu.be/aJNLU4elCvQ.


 
Normaliza Abd Rahim (2019). JOM TULIS TESIS. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.


    BUKTI SUBSCRIBE
        



    BUKTI KEHADIRAN

SITI AISHAH BINTI SAUTAR
194158



BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(8)

  

    TUGASAN BERKUMPULAN

 





        TEKS ASAL

Pernyataan Masalah

      Jadi bab 1 kita teruskan 1.3 pernyataan masalah. Okey penyataan masalah ataupun masalah. Okey. Dalam pernyataan masalah. Biasanya pelajar mempunyai masalah. Dah nama pun pernyataan masalah.   Masalah-masalah macam mana nak tulis pernyataan masalah ini. Ni sangat kritikal dan sangat penting. Kadang-kadang pelajar dia letak sampai 10 halaman masalah nak huraikan tentang pernyataan masalah. Bila kita baca langsung tiada masalah. Jadi berhati-hati. Dan juga pelajar selalu letak pernyataan masalah yang dia rasa. Macam saya dapati pelajar tidak pandai mengira 1 sampai 10. Awak tu siapa. Jadi kita tak boleh. Kita kena ada rujukan. Pernyataan masalah, rujukan, perkara yang penting. Maknanya kita perlu rujuk. Siapa yang punya kajian yang menunjukkan bahawa ada masalah dalam kajian tersebut. Ataupun kenyataan daripada orang ini. Daripada Normaliza Abd Rahim (2019), mendapati bahawa pelajar kurang berminat untuk mendengar ataupun untuk mendengar cerita berbentuk sekian sekian. Jadi itu dah menunjukkan benda negatif. Dan juga huraian daripada Normaliza Abd Rahim itu mendapati bahawa 5 pelajar didapati tidak boleh menggunakan kata kerja dalam dalam penulisan karangan contohnya. Dan itu dah nampak masalah. Sebab masalah itu bila kita dapati, kita huraikan sikit. Kemudian masalah Normaliza Abd Rahim tu tadi disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Nur Maisarah Roslan (2019). Yang mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal pasti kata kerja dalam membina soalan contohnya. Jadi, adalah sokong. Dua kajian ini sokong bahawa timbulnya masalah tersebut. Okey, barulah betul. Jadi itu yang menunjukkan masalah huraian kita tu. Jadi sekarang pelajar biasanya nak tahu dia buat macam mana dia buat. Okey, contohnya kajian itu tentang kata kerja. Yang awak punya kajian tentang kata adjektif. Contohnya. Jadi awak boleh buat kajian oleh Normaliza Abd Rahim tidak terfokus kepada kajian, contohnya.  Itu dikatakan menentang salah. Salah. Tidak boleh. Tidak boleh.  Macam seolah-olah, memang dia buat kata kerja sebab dia berfokus kepada kata-kata kerja. Tetapi awak tak boleh kata dia tak buat pasal kata adjektif. Memanglah dia tak buat kata adjektif tu.  Sebab dia kata kerja. Jadi salah dia. Jadi huraian di sini. Macam saya katakan tadi. Perlu ada ayat yang dijatuhkan oleh pengkaji tersebut, dalam artikelnya. Jadi pernyataan masalah ini sama bagi objektif. Kalau contoh objektif ada dua. Ada dua perenggan yang di sini. Kalau objektif ada tiga, bermakna ada tiga perenggan.  1,2,3 jadi huraian dalam ini orang yang daripada kajian dan disokong oleh siapa. Okey ayat macam saya katakan tadi ya. Kemudian hujung ayat ni, awak kata justeru kajian ini. Sebab berkaitan. Dah nampak jurang penyelidikan dia dalam ni. Justeru kajian ini ingin  mengenalpasti wacana tekstual skrip animasi bla bla bla. Sebab didapati bahawa kajian itu mendapati pelajar, contohnya pelajar ataupun skrip animasi tidak melambangkan apa dia apa dia. Jadi itu kajian menurut orang-orang tu bercakap. Bukan kita yang bercakap. Jadi serupa jugalah dengan ni, kena ada sokong. Kajian ini mendapati ada masalah dalam tu. Pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif contohnya. Kemudian justeru kajian ini ingin menganalisis kata adjektif yang terdapat dalam penulisan karangan kanak-kanak. Macam contoh pernyataan masalah ketiga. Menurut Nur Widad Roslan (2019) yang mendapati bahawa pelajar tidak berminat dan tidak boleh mengira nombor 1 sehingga 20 contohnya. Kajian dia didapati begitu. Jadi, justeru kajian ini ingin menganalisis pengiraan ataupun aktiviti pelajar dalam mengira nombor 1 sehingga 20. Perenggan itu kaitkan dengan objektif ini. Hujung ayat ini kaitkan dengan objektif ini. Hujung ayat ini kaitkan dengan objektif ketiga. Jadi barulah ada pernyataan masalah yang berkaitan dengan awak punya objektif. Jadi rujukan. Rujukan dalam masalah kajian ini perlulah lima tahun ke belakang. Kita tak bolehla ambik pernyataan masalah daripada kajian lama-lama.  Sebab kita kena faham kajian yang dilakukan sekarang ini semuanya dah berbeza. Berbeza dengan kita mempunyai teknik. Kita dah dunia digital. Jadi budak-budak pon pandai. Macam saya katakan sebelum ini. Zaman dulu bolehla kata budak ini pandai betul. Cerdik betul. Kita tanya satu soalan dia jawab sepuluh jawapan. Pandai. Tetapi dalam dunia digital sekarang ini berbeza. Yang mana sekarang ini kita bagi satu soalan, dia jawab sampai 47. Sampai kita kata okay berhenti. Jangan bagi jawapan dah. Letih cikgu nak dengar. Jadi ada budak-budak tu sampai sekarang macam ni ya. Dia lebih ke hadapan sebab kita dah ada dunia digital ni. Masing-masing ada dah telefon mudah alih telefon bimbit masing-masing dalam beg. Kadang-kadang telefon dia lebih mahal daripada telefon kita. Bertabahla la kita ya. Jadi pastikan pernyataan masalah ini betul. Tak perlu panjang lebar. Kerana apa yang terdapat rujukan dalam ini dan dalam ini, semuanya ada huraian yang lebih panjang lebar dalam bab 2. Jadi penyataan masalah ni nama-nama ni mesti ada lah dalam bab 2. Tak bolehlah awak ada nama nama ni. Kemudian pemeriksa kata eh mana perginya nama-nama awak dah kata dalam pernyataan masalah. Tak ada dalam bab 2. Tak boleh. Ini secara ringkas, yang dikatakan tentang penyataan masalah ini. Ini kita secara terperinci tentang kajian ini seluruhnya. Tentang orang orang ini Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian dia secara menyeluruh dengan panjang lebar. Jadi maknanya kena adalah. Nama awak ambil di sini mesti ada dalam ini. Pastikan betul. Pernyataan masalah ini. Amat penting. Biasanya pelajar didapati agak sukar untuk menulis pernyataan masalah. Jadi sekarang bila dah belajar ini. Dah takde masalah. 

        

TERJEMAHAN 

Statement of Problem

So, chapter 1 we continued 1.3 problem statements. Okay, statements of problems or problems. Okay. In a statement of problems. Usually students have problems. The name is a problem statement. Problems like how to write a statement of this problem. Ni is very critical and very important. Sometimes the students he put up to 10 pages of problems describe the problem statement. When we read directly there was no problem. So be careful. And also, the student always put a statement of the problem he feels. Like I found students not good at counting 1 to 10. You're who. So, we can't. We have to have references. Problem statements, references, important points. That means we need to refer to. Who had a study showing that there were problems in the study, or statements from this person. From Normaliza Abd Rahim (2019), it was discovered that students were less interested in listening or to hear stories in shape for so many. So that has shown negative things. And also, a description from Normaliza Abd Rahim found that 5 students were found to be unable to use verbs in essay writing for example. And that's got to see the problem. Because of the problem when we find it, we describe the slice. Then Normaliza Abd Rahim's problems were supported by a study conducted by Nur Maisarah Roslan (2019). That found that students could not identify verbs in building questions for example. So, being supportive. Two of these studies supported that the onset of the problem. Okay, just right. So that shows the problem of our description that. So now students usually want to know him for how he makes. Okay, for example, is the study of workwords. You have studies on ad objective words. For example. So you can do a study by Normaliza Abd Rahim not focused on the study, for example.  That is said to be against wrongdoing. Wrong. No, you cannot. No, you cannot.  So, seems, indeed he made a sedation because he focused on working words. But you can't say he doesn't make an adjective word. Indeed, he did not make an adjective word.  The reason he's awkward. So wrong he is. So, description here. Like I said earlier. There should be verses dropped by the reviewer, in his article. So, the statement of the problem is the same for the objective. If an example of the objective is two. There are two paragraphs here. If the objective is three, meaning there are three paragraphs.  1,2,3 so description in this person who is out of the study and is supported by whom. Okey verse like I said earlier yes. Then the end of this verse, you said this study. Related reasons. Dah sees the research gap he is in ni. Hence, this study would like to identify the textual discourse of bla bla scripts. The reason it was found that the study found students, for example students or animated scripts did not symbolize what he was. So that's a study according to those talking. Not us who speak. So similar to this, there is support. The study found there were problems in that. Students cannot identify adjective words for example. Hence, this study would like to analyze the adjective words found in the writing of children's essences. Sort of an example of a third problem statement. According to Nur Widad Roslan (2019) who found that students were uninterested and cannot count numbers 1 up to 20 for example. The study he found so. So, therefore, this study would like to analyze the calculations or activities of students in calculating numbers 1 to 20. The paragraph relates to this objective. The end of this verse is associated with this objective. The end of this verse is associated with the third objective. So, there is a statement of problems related to you as having the objectives. So, a reference. References in this study problem should be five years backwards. We cannot relieve a statement of problems from the old studies.  The reason we understand the studies done nowadays are all dah different. Unlike we have techniques. We have a digital world. So, the boys also are clever. Like I said it before. The old days could say this boy is cleverly correct. Dodgy is right. We asked a question he answered ten answers. Clever. But in the digital world now this is different. Which is now ours for a question, he answers up to 47. Until we say okay stops. Don't for answers dah. Tired of teachers to hear. So, there are boys up to now sort of yes. He is more forward because we have a digital world. Each of them has their own mobile phone in the bag. Sometimes his phone is more expensive than our phones. Please patient us yes. So, make sure the problem statement is correct. There is no need for long width. Because of what there are references in this and in this, everything has a longer description of the width in chapter 2. So, the statement of problems these names must be in chapter 2. You can't have a name. Then the examiner eh where you go with your names and words in the troubleshooting statement. Not in chapter 2. Can't. This is brief, which is said about the statement of this problem. This is in detail about this whole review. About this person Normaliza Abd Rahim (2019). The study he comprehensively at length. So, the meaning of getting to it is. The name you take here must be in this. Make sure it's right. Statement of this problem. Very important. Usually students are found to be quite difficult to write a problem statement. So now when it comes to learning this. So, didn't have a problem.

 

    SUMBER RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim (2020). Pernyataan Masalah / Masalah Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Dicapai pada 8 Januari 2021 daripada https://youtu.be/9eGx4GgpLb4





Normaliza Abd Rahim (2019). JOM TULIS TESIS. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.

 

BUKTI SUBSCRIBE
        





    BUKTI KEHADIRAN



SITI AISHAH BINTI SAUTAR
194158


BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(7)

  

    TUGASAN BERKUMPULAN

 



        TEKS ASAL

Persoalan Kajian

Bab 1, 1.4. Kalau kita tengok di sini 1.4 persoalan kajian dan objektif kajian 1.5. Jadi kita ambil persoalan kajian. Okey satu. Jadi, persoalan kajian dengan objektif kajian perlulah sejajar. Okey perlu sejajar kerana, ia berkaitan. Jadi sekarang ni contoh, kita ambil contoh yang ini. Persoalan kajian.  Mengenalpasti warna tekstual skrip animasi ayat Melayu. Ini objektif dia. Apakah wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu. Jadi ini kalau misalannya objektif dan persoalannya ada satu. Jadi persoalannya teruslah. Maknanya kita boleh faham dah. Tapi kalau contohnya, menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat Melayu dalam kalangan pelajar sekolah. Kita boleh jadi, dua soalan daripada satu objektif, iaitu sejauh manakah kesan skrip animasi cerita orang Melayu dalam kalangan pelajar sekolah rendah. Bagaimanakah pelajar memberi pendapat melalui skrip animasi cerita rakyat Melayu. Jadi kedua-dua persoalan ini sebenarnya akan menjawab objektif dua, ya. Kena ingat ya, apa saja dekat dalam objektif ini, kita memang mempersoalkan semula. Sebab kita nak tahu bahawa sejauh mana kesan tu, bagaimana cara dia. Jadi itu akan menjawab objektif ini. Bila kita analisis data ni, memang ini akan terjawab. Okey serupa juga macam contohnya menghasilkan repertoir perbualan melalui animasi cerita rakyat Melayu dalam kalangan pelajar sekolah rendah. Yang ini sebenarnya ada temu bual. Temu bual dalam kalangan pelajar sekolah rendah tentang skrip animasi tersebut. Jadi dia bagi pendapat jadi persoalannya. Sejauh manakah repertoir dibina? melalui ninini …bagaimana? Dan apakah cara perbualan? Jadi ini terjawablah dalam tu apakah cara perbualan dia. Adakah cara perbualan dia memang berdua ataupun bertiga ataupun berempat ataupun dia seorang. Tapi nak kata seorang dia nak berbual dengan siapa pulak. Okey, dia mungkin dengan penyelidik. Soalan ketiga, apakah kategori repertoir? Jadi maknanya dihasilkan repertoir, ada tiga soalan di situ. Sejauhmanakah? Apakah cara perbualan? Apakah kategori dia? Memang setelah itu nanti, bila kita menganalisis data, memang kita akan dapati akan terjawablah soalan ketiga tiga ini. Jadi bukan semestinya 1 objektif 1. Boleh juga 1 objektif 3 soalan. Tapi sebenarnya bila kita analisis data, memang akan terjawab tiga tiga soalan ini. Macam yang nombor 2, kesan skrip menganalisis. Kesan skrip animasi akan ada dua persoalan. Bila kita analisis,memang kita jawab la dua-dua soalan ni. Macam itu kita dapati bahawa memang kita jawab dua-dua soalan ni. Bila yang objektif 1, mengenalpasti wacana teks tu memang, kita ada satu contohnya. Boleh juga kita buat 2 tapi kita tengoklah cara kita analisis data tu. Terjawab tak soalan ni. Bila kita buat analisis, kita tengok balik soalan terjawab tak.  Jadi bila dah terjawab tu memang betul lah. Jadi janganlah kita letak semua tiga-tiga objektif atau semua dua-dua objektif. Semua ada satu saje soalan. Jadi kita boleh letak dua atau tiga. Kadang-kadang ada pelajar letak sampai empat. Sebab dia nak pastikan bahawa bila dia analisis data tu, memang ada terjawab empat- empat soalan tersebut. Kalau contohnya menghasilkan buku panduan penulisan skrip animasi cerita rakyat. Contohnya kalaula pelajar tu buat empat objektif. Jadi sejauhmanakah buku panduan penulisan skrip animasi cerita rakyat dihasilkan. Apakah cara untuk menghasilkan buku panduan penulisan skrip animasi cerita rakyat. Jadi yang ini, memang ini akan jadi kebaharuan , yang nombor 3 kebaharuan, yang nombor 4 kebaharuan bagi awak punya tesis. Benda baru yang kita nak sebarkan ke seluruh dunia. Jadi yang ini kita akan ada dua persoalan di sini. Sejauhmanakah buku panduan dihasilkan? Apakah cara dia? Jadi bila buat ni, memang kita pastikan bila kita analisis data kita pastikan kita jawab dua-dua soalan ini. Jadi bila kita nak tulis objektif, kita pastikan kita persoalkan. Apa benda yang kita akan dapati bila kita analisis data nanti. Adakah ini adakah itu.  Yang lain sebab itulah kita ada beberapa soalan untuk satu objektif. Ini ada dua soalan. Satu objektif ada tiga soalan. Ini ada tapi soalan dia memang berkisarkan tentang objektif ini tadi. Tak lari, tak lari. Tetapi memang jenis sebagai penyelidik yang bagus ya. Memang dia akan persoalkan supaya nanti bila kita, macam inilah dibina  tu repertoir. Sejauhmana repertoir dibina? Pastu, apakah cara perbualan dia? Cara perbualan tu, kita kena huraikanlah apakah kategori. Sebab kita nak kategorikan repertoir tersebut, untuk objektif ketiga ini. Jadi kita pastikan kita jawab semua soalan ini ya.  Jadi pelajar semua harap, bila kita dah lihat apakah objektif kita. Kita pastikan bahawa persoalan kita itu menjawab soalan. Menjawab melalui objektif kita. Dan kita kena pastikan bahawa apa yang kita analisis itu akan terjawab lah soalan-soalan yang kita tanya pada diri kita persoalan ini. Dan pemeriksa, bila dia baca, oh okey. Soalan dia begini. Memang saya dapati ada dalam bab empat. Okey soalan dia begini. Okey kita memang dapati bahawa memang pelajar tulis kategori repertoire. Itu bermakna memang tesis ini berjaya ya. Sebab dia dia boleh menjawab persoalan daripada objektif yang telah dia cadangkan untuk tesis tu ya. Jadi, pastikan bahawa 1.4 persoalan kajian, 1.5 objektif. Perkataan-perkataan ini seperti mengenalpasti menganalisis, menghasilkan. Ini ada dalam sini. Kalau kita dapat lihat, awak kena pastikan bahawa objektif 1 yang awak pilih itu perlulah dari, kalau kita lihat di sini ya. Kejap saya ada cadangan dia di sini. Cadangan Senarai Kata Kerja Kata..Kerja Operasional Taksonomi Bloom. Jadi kita pastikan objektif 1 tu rendah. Okey, kalau c1 tu dia rendah-rendah. Macam tadi mengenal pasti ada ya. Kemudian objektif 2, kita nak analisis kenalah yang tinggi. Kita tengoklah mana yang bersesuaian. Kita baca dulu. Yang mana bersesuaian untuk objektif kedua. Kalau untuk aplikasi, apa dia. Untuk analisis, apa dia ini. Tapi ini akan dipilih untuk objektif kedua analisis. Itu dah tinggi dah. C4 maknanya memang kita menganalisis secara mendalam. Ya kemudian, kita nak letakkan menghasilkan tu, kita letak C6. Kita hasilkan tadi kan. Ingat tak kita nak hasilkan repertoir. Ataupun kita nak hasilkan buku panduan ke apa ke. Ini perkataan-perkataan dia. Jadi ini pastikan bahawa janganlah objektif 1, awak ambil c5. Awak nak nilai tetiba objektif 2 rendah pulak.  Awak masuklah mengenalpasti, dah salah. Dia mesti daripada kecil daripada mudah hinggalah kita naik-naik sehinggalah ke C6. Jadi, pastikan pemilihan perkataan-perkataan ini yang bersesuaian. Objektif bersesuaian dan ikut tahap dia. Rendah ke tinggi. Objektif 1 rendah. Objektif 2 tinggi sikit. Objektif 3 lagi tinggi. Janganlah rendah objektif 2 awak letak Okey tinggi betul C6. Objektif 3 turun pulak balik. Salah. Kena ikut tingkat. Macam kita naik tangga yang rendah, naik, naik. Jadi ambil daripada sini. Pastikan bahawa perkataan itu bersesuaian dengan objektif kita. Jadi kena bersesuaian. Dan lagi satu, lagi satu. Bila kita tulis objektif ini. Contoh mengenal past. Ada nombor 2 mengenal pasti juga. Kemudian, nombor 3 mengenal pasti lagi. No 4 mengenal pasti. Dah empat-empat mengenal pasti. Jadi itu tak boleh. Itu semuanya tahap yang rendah. Tahap yang rendah ni tidak bersesuaian. Asyik nak mengenal pasti je dah kenapa kan. Kita nak lah juga analisis. Jadi tak boleh. Jadi macam ini. Saya bagi contoh ni kalau dia buat empat objektif. Biasanya ada tiga sahaja. Kalau ada empat pun, kalau yang ini dia hasil repertoir. Ini buku panduan. Ini berbeza. Jadi bolehlah dia nak tukar. Contohnya menghasilkan. Jadi dia boleh nak tukar. Kalau kita tengok sini ada banyak. Kita ada mengatur, mengkategorikan Menyusun, membangun. Ada banyaklah. Merencana, merumuskan pun boleh. Kita letak ini merumus. Jadi kalau misalnya ini dah C6. Bolehla C6 ini, C6 yang ini. Jadi boleh rujuk dalam buku ini. Kalau takde pon boleh rujuk dalam internet. Kalau jumpa. Okey. Pastikan ya ingat saya katakan tadi. Saya ulang balik. Pastikan kategori dia, mesti daripada rendah. Kemudian tinggi sikit. Kemudian tinggi lagi. Okey. Supaya nampak dia punya perbezaan, cara kita nak menganalisis data tersebut. Jadi pemilihan perkataan ini amat penting dalam penulisan objektif kajian.

 

        TERJEMAHAN 

Study Questions

Chapter 1, 1.4. If we look here 1.4 questions of the study and the objectives of the study 1.5. So we take the question of the study. Okoky one. So, the question of the study with the objectives of the study should be aligned. Okoky needs to align because, it's related. So now that's an example, we take this example. Questions of the study.  Identify the color of the malay verse animated script. This is the objective of him. What is the textual discourse of malay folk story animation scripts. So this is if for example the objectives and questions there is one. So the question goes on. That means we can understand dah. But if for example, analyze the effect of animated scripts of Malay folk stories among schoolchildren. We can be, two questions from one objective, which is the extent of the animated script of the Malay story among primary school students. How do students give their opinions through the animated script of the Malay people's story. So these two questions will actually answer the objectives of two, yes. To remember yes, whatever is close in this objective, we do question again. The reason we want to know that the extent of the effects is, how he is. So that will answer this objective. When we analyze this data, this will indeed be answered. Similar Okeys also like the example of producing conversational repertoires through the animation of Malay folk stories among primary school students. This one actually has an interview. Interviews among primary school students about the animation script. So he's for opinions so the question is. How far is the repertoire built? through ninini ... How? And what is the conversation way? So this is answered in tu what are the ways of conversation he is. Whether it is a conversation he is both or threesome or even a third or a person. But want to say one person wants to chat with whom the boy is. Okay, he's probably with the researchers. The third question, what is the repertoire category? So its meaning is produced repertoire, there are three questions there. As far as? What is the conversation way? What category is he? Indeed, when we analyze the data, we will find it will be answered to this third question. So not necessarily 1 objective 1. May also be 1 objective of 3 questions. But actually when we analyze the data, it will indeed be answered these three questions. Like the number 2, the script effect analyzes. The effect of the animated script will have two questions. When we analyze it, indeed we answered both of these questions. Like that we find that indeed we answer both of these questions. When the objective is 1, identifying the discourse of the text indeed, we have one example. We can also do 2 but we see how we analyze that data. Answered no questions. When we do an analysis, we look back at the questions no answered.  So, when the dah was answered, it was right. So, let's not put all three objectives or all two objectives. All there is one only question. So, we can put two or three. Sometimes there are students putting up to four. Because he wanted to make sure that when he analysed the data, there were indeed four answered four of those questions. If for example, a handbook of people's story animated script writing. For example, if the students created four objectives. So as far as the booklet on writing animated scripts of folk stories is produced. What are the ways to create an animated script writing handbook of folk stories. So, this one, indeed this will be the happiness, the number 3 happiness, the number 4 happiness for you to have a thesis. New things we want to spread all over the world. So, this one we will have two questions here. How far is the handbook produced? What's the way he is? So, when do this, let's make sure when we analyze our data make sure we answer these two questions. So, when we want to write an objective, we make sure we question. What things we will find when we analyze the data later. Is this what it is.  Another is why we have some questions for one objective. This has two questions. One objective there are three questions. This is a question but the question he has indeed revolved around this objective. Not running away, not running away. But indeed, kind of as a nice researcher yes. Indeed, he will question so that later when we are, this is built tu repertoire. How far is the repertoire built? Pastu, what way is his conversation? How to have a conversation, we have to describe what are the categories. Because we want to categorize the repertoire, for this third objective. So, we make sure we answer all these questions yes.  So, all students hope, when we have seen what our objectives are. We make sure that our question answers the question. Answer through our objectives. And we need to make sure that what we analyse will be answered are the questions we ask ourselves this question. And the inspector, when he read, oh okey. The question is this. I found out there in chapter four. Okay question him this way. Okay we have indeed found that indeed students write repertoire categories. That means indeed this thesis succeeds yes. The reason he can answer the question from the objectives he has recommended for the thesis tu yes. So, make sure that the 1.4 question of the study, 1.5 objectives. These words such as identifying analytics, producing. This is here. If we can see, you should make sure that the 1 objective that you choose should be from, if we see here yes. My cruels have a recommendation of him here. Suggestions for Verb List..Bloom Taxonomic Operational Verb. So, we make sure the objectives are 1 tu low. Okay, if C1  that is low-key. Sort of identifying there yes. Then objective 2, we want a high analysis. We see which ones are suitable. We read first. Whichever is suitable for the second objective. If for an app, what is he. For analysis, what is this. But this will be selected for the second objective of the analysis. That's dah high dah. C4 meaning is indeed we analyze deeply. Yes then, we want to put it producing tu, we put C6. We make it earlier. Remember don't we want to make a repertoire. Or we want to make a handbook to what it is. These words he is. So, this makes sure that do not objective 1, you take c5. You want a low objective 2's thermal value.  You come in to identify, dah wrong. He must be from small from easy to we rose to C6. So, make sure that the selection of these words is appropriate. Objectives are appropriate and follow his level. Low to high. Objective 1 low. Objective 2 high. Objective 3 is 3 more high. Don't low objective 2 you put Okey high right C6. Objective 3 down the turn. Wrong. Get to follow the floor. As we climbed the low staircase, up, up. So, take it out of here. Make sure that the word fits our objectives. So, it's appropriate. And yet another, yet another. When we write this objective. Examples of identifying past. There is a number 2 identifying as well. Then, number 3 identifies again. No 4 identifies. Dah four-four identified it. So that can't. That's all low levels. The low levels are not suitable. Always only wants to identify, why? We want to be analytical as well. So can't. So, like this. I'm for example if he makes four objectives. There are usually three only three. If there are four, if this is the result of a repertoire. It's a handbook. This is different. So, he could change. An example produces. So, he could change. If we look here there are a lot. We have arranging, categorization arrangements, developing. There's a lot. Dictating, summarizing can be. We put this summarizer. So, if for example this is Dah C6. This C6 can, this C6. So can refer to this book. Otherwise also can refer to the internet. If you come across. Okay. Make sure to remember I said earlier. I repeat. Make sure that the category he is, must be from low. Then high s little. Then high again. Okay. So that he sees him have a difference, the way we want to analyze the data. So, the selection of these words is very important in the study's objective writing.




    SUMBER RUJUKAN
     

Normaliza Abd Rahim (2020). Persoalan Kajian/Objektif Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Dicapai pada 8 Januari 2021 daripada https://youtu.be/lTV4bXMeYcw.

  


Normaliza Abd Rahim (2019). JOM TULIS TESIS. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.


    BUKTI SUBSCRIBE
        




    BUKTI KEHADIRAN


SITI AISHAH BINTI SAUTAR
194158



BBN3402SATU2020