Thursday 17 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION


TUGASAN BERKUMPULAN


M7 - QUOTATION

                                                                  

                                    

SYAMIMI RASYIDAH BINTI MOKTAR                    SITI AISHAH BINTI SAUTAR

     (192953)                                                                             (194158)

 

 

 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuat berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Saya berasa lebih tenang apabila saya membiarkan perkara-perkara yang menjadi tanya dan merunsingkan fikiran berlalu begitu saja supaya lebih gembira.

 

Saya berasa lebih tenang dan lebih gembira apabila saya membiarkan perkara-perkara yang menjadi tanda tanya dan merunsingkan fikiran berlalu begitu saja.

 

Saya berasa lebih tenang dan lebih gembira apabila saya membiarkan perkara-perkara yang menjadi tanda tanya dan merunsingkan fikiran berlalu begitu saja.

Ibu dan bapa serta nenek Alim sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba untuk menolong Alim. (Cerita sosial 1: Nenek dan Datuk:  Hlm 23: 1)

2

I work hard everyday to achieve my goal but the more I work, the more  goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin saya bekerja, lebih banyak matlamat yang ingin saya capai.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai impian saya tetapi semakin banyak saya bekerja, semakin banyak impian yang ingin saya mahu capai.

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah  sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah.  Alim  tidak lupa bersalaman  dengan bapa,  abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari. (Cerita sosial 4: Hati: Hlm  26: 3)

3

Nature makes  me feel bless  every day.

Alam membuatkan saya berasa diberkati setiap hari.

Alam membuat saya berasa tenang, lapang dada dan juga bahagia setiap hari.

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. (Cerita  sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 23: 3)

4

Missing a person will  make  you feel bless that you still  have feelings towards others.

Kehilangan seseorang akan membuat anda berasa berkat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

Rindu terhadap seseorang membuatkan kamu berasa lega kerana kamu masih mempunyai perasaan kasih sayang terhadap  orang lain.

Saya rindu keluarga saya setiap hari, “sebut Alim sambil tersenyum. (Cerita sosial 3: Keluarga saya: Hlm 25: 10)

5

Feeling  bless with what I have today.

Berasa rahmat dengan apa yang saya ada hari ini.

Sudah gembira dan berasa bersyukur dengan apa yang saya hari ini.

 

Berasa gembira dan bersyukur dengan apa yang saya ada hari ini.

 

Berasa gembira dan bersyukur dengan apa yang saya ada hari ini.

Alim seorang yang pemurah. Dia selalu berkongsi apa yang dia ada dengan Sulaiman. Sulaiman juga pemurah. Kadang-kadang dia akan berkongsi coklat yang dibelinya dengan Alim. (Cerita sosial  5:  Jiran: Hlm 27: 4)

6

I will always try my best to be a better person every day.

 

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari

Saya akan selalu berusaha sebaik mungkin untuk menjadi seorang yang lebih baik setiap hari

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlm 25 : 7)

 

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

 

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda

Meminta maaf umpama menghilangkan beban yang berat di bahu anda

 

Meminta maaf itu diumpamakan seperti satu beban yang  besar di bahu yang tidak mudah dilafaz tetapi juga dizahirkan melalui perbuatan

 

Meminta maaf itu diumpamakan seperti satu beban yang  besar di bahu yang tidak mudah dilafaz tetapi juga dizahirkan melalui perbuatan

Setiap hari, adik beradik Alim akan menolong membuat kerja rumah. Alim juga menolong ibu bapanya setiap hari. Alim akan mengutip mainan yang bertaburan di atas lantai. Aisyah selalu lupa untuk mengemas permainan setelah bermain. Alim pula akan sentiasa menyimpan semula permainan setelah bermain. Ibu dan bapa akan berterima kasih kepada Alim.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlm 25 : 3)

 

 

 

 

8

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan awak untuk kedua-dua hari tersebut.

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu, Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tengah rumah, Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlm 25 : 4)

 

9

Be truthful in everything that you do.

 

Jujur dalam segala yang anda lakukan

Menjadi seorang yang jujur dalam segala perkara yang anda lakukan

"Ini Alim. Kamu beri Sulaiman. Ibu nampak dia sedang siram pokok bunga tadi," kata ibu sambil menghulurkan plastik yang mengandungi buah rambutan dan manggis.

"Baik, ibu. Terima kasih," kata Alim sambil mengambil plastik merah dan berlari ke rumah Sulaiman. Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim.

(Cerita Sosial 2 : Saya : Hlm 24 : 3)

 

10

Remind yourself every day that you are a good person.

 

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik

Ingatkan diri anda sendiri setiap hari bahawa anda seorang yang baik

 

Selalu memujuk diri sendiri untuk menjadi seorang yang  baik hati  setiap hari

 

Selalu memujuk diri sendiri untuk menjadi seorang yang  baik hati  setiap hari

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya.

(Cerita Sosial 2 : Saya : Hlm 24 : 4)



 

RUJUKAN

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For You...For Us...Terengganu: Penerbit UMT.





Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana Dan Strategi Komunikasi Teori Dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.



BUKTI KEHADIRAN

Gambar menunjukkan muka saya di dalam bulatan merah dan Prof di dalam petak merah yang sedang menunjukkan panduan untuk membuat tugasan pada minggu ketujuh di dalam google meet.


No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020